هرآنچه باید درمورد سامانه مودیان مالیاتی بدانید

 

یکی از چالش‌هایی که دولت و علی‌الخصوص، سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده است، فرار مالیاتی برخی از مودیان بوده که موجب کاهش قابل توجه درآمدهای مالیاتی دولت و تحمیل فشار مضاعف بر سایر مودیان مالیاتی شده است.

برای رفع این مشکل، دولت اقدامات مهمی را اتخاذ کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تاسیس و راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی بوده که در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تصریح قانون‌گذار قرار گرفته است. بر اساس این قانون، برخی از مودیان مالیاتی، ملزم به ثبت‌نام در این سامانه و انجام تکالیف قانونی مربوط به آن، از قبیل ارسال صورت‌حساب الکترونیکی بوده و در صورت عدم انجام این تکالیف، با ضمانت اجراهای مقرر در قانون مواجه خواهند شد.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی؛ یک سامانه آنلاین با آدرس (tp.tax.gov.ir) است که توسط سازمان امور مالیاتی به‌منظور ثبت مشمولان مالیاتی، ارسال اظهارنامه مالیاتی و اطلاعات مربوط به مالیات برای سازمان مالیاتی و همچنین دریافت اطلاعات و مستندات از طرف سازمان مالیاتی ایجاد شده است.

در واقع این سامانه در جمع‌آوری مالیات‌ها و بدهی‌های مالیاتی از طریق اینترنت، به دولت کمک می‌کند تا از فرآیند ساده‌تر و ایمن‌تری برخوردار شوند. همچنین این سامانه آنلاین به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق اینترنت مالیات خود را پرداخت کنند. هدف از ایجاد این سامانه، سهولت و ایمنی در پرداخت مالیات است.

چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

براساس متن بند ج ماده 1 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان:

«کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های 4 و 5 باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 12/03/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می‌شود، مراد اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصریح شده باشد»

بنابراین کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند؛ برای مثال:

  • شرکت‌های تجاری، شرکت‌های سهامی خاص و سهامی عام، شرکت‌های مسئولیت محدود و سایر شرکت‌های حقوقی
  • موسسات خیریه، بنیادها و سایر موسسات غیرانتفاعی
  • اشخاص حقیقی که به عنوان مجری فعالیت‌های تجاری عمل می‌کنند؛ از جمله اشخاصی که مشاغل خود را به عنوان مشاغل خودکار، فروشگاه آنلاین، مشاغل خانگی و غیره اداره می‌کنند.
  • افراد حقیقی و حقوقی که درآمدی دریافت می‌کنند که باید مالیات پرداخت شود؛ از جمله درآمدهایی که از اجاره واحدهای مسکونی، درآمدهای حقوق و دستمزد، درآمدهایی که از فروش کالاها و خدمات کسب می‌کنند و غیره.
  • فعالان اقتصادی که در مناطق ویژه اقتصادی مستقر هستند و حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ پیشنهادی هیات وزیران بیشتر باشد.

لطفا توجه داشته باشید که لیست بالا تنها یک فهرست کلی است و ممکن است در مواردی خاص، افراد دیگری نیز موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان مالی باشند.

چه کسانی نباید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با تصویب هیئت وزیران و تبصره ماده 2 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی حقوقی ، مودیانی که کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده ارائه می‌کنند و همچنین مودیانی که به علت ماهیت کسب‌وکار آن‌ها، امکان عضویت در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند، از ثبت‌ نام در سامانه مودیان مالیاتی معاف هستند؛ از جمله:

  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (81) قانون مالیات‌های مستقیم مانند فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات.
  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (142) قانون مالیات‌های مستقیم مانند کارگاه‌های فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه.

جریمه عضو نشدن در سامانه مودیان

مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، اگر نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام نکنند، جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی ، مشمول جریمه‌ای به میزان 10 درصد فروش انجام شده از این طریق و یا 20 میلیون ریال (هر کدام که بیشتر باشد) می‌شوند. همچنین از کلیه معافیت‌ها، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی قانون مالیات‌های مستقیم محروم خواهند شد

جریمه صادر نکردن صورتحساب الکترونیکی

طبق ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، در صورتی که مودی در سامانه مودیان ثبت نام کند، اما نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام ننماید، مشمول جریمه‌ای به میزان 10 درصد فروش انجام شده از این طریق و یا 20 میلیون ریال (هر کدام که بیشتر باشد) می‌شود.

مشوق های مالیاتی

  1. در 5 سال اول پس از استقرار سامانه مودیان به منظور تشویق صاحبان مشاغل، معادل بیست درصد (20%) مالیات بر ارزش افزوده‌ای که مودی در هر دوره به سازمان پرداخت می‌کند یا یک درصد (1%) فروش وی (هر کدام کمتر باشد)، حداکثر تا شصت میلیون (60،000،000) ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری مودی، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی وی (و در صورتی که بیش از مالیات آن دوره باشد، دوره‌های بعد از آن) کسر می‌شود.
  2. پاداش مودیان موضوع این ماده که طبق قانون، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، از مالیات عملکرد آنها در همان سال کسر می‌شود. پاداشی که به این مودیان تعلق می‌گیرد، از پنجاه درصد (50%) مالیات عملکرد ابرازی آنها بیشتر نخواهد بود.
  3. سازمان مکلف است اظهارنامه های مالیات بر عملکرد آن دسته از اشخاص مشمول را که تمامی مقررات این قانون را رعایت کرده‌اند و آن را بر مبنای اطلاعات مندرج در سامانه مودیان تنظیم و در مهلت مقرر ارائه نموده‌اند، از طریق انطباق با اطلاعات موجود در پایگاه داده سازمان راستی آزمایی نموده و در صورت عدم مغایرت با اطلاعات پایگاه مذکور، اظهارنامه تسلیمی را بدون رسیدگی قبول کند.
  4. آن دسته از اشخاص مشمولی که تمامی تکالیف مقرر در این قانون را رعایت کرده و از نرم‌افزارهای حسابداری مورد تأیید کارگروه راهبری سامانه مودیان استفاده می‌کنند، از ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مستثنی کند.

آیا خریدار نیز باید فاکتور خرید خود را در سامانه مودیان ثبت کند؟

خیر. این سوال متداولی است که برای بسیاری از مودیان پیش می‌آید. تنها فروشندگان ملزم به ثبت فاکتورهای خود در سامانه مودیان هستند و خریداران تنها وظیفه دارند که فاکتورها را طی بازه زمانی 30 روزه تایید یا رد کنند.

مزایای سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی و تعاملی میان دولت و مردم است و به دلیل تسهیل و تسریع امور بین دولت و تعداد بسیار زیادی از مردم، دارای مزایای متعددی است که برخی از آنها عبارتند از:

افزایش سرعت: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، ارسال اطلاعات مالی و مالیاتی به سازمان امور مالیاتی به صورت آنلاین انجام می‌شود، لذا سرعت ارائه اطلاعات بسیار بالا می‌رود.

افزایش دقت: با توجه به وجود سیستم نرم افزاری و مراحلی که برای ارسال و تأیید اطلاعات برای طرفین دیده شده است، خطای انسانی به حدأقل می‌رسد و دقت در ارائه اطلاعات بسیار افزایش می‌یابد.

شفافیت: در این سامانه، مشخصات دقیق و بروز اشخاص (حقیقی و حقوقی) همراه با اطلاعات مالی آنها برای دولت قابل دسترس است که این امر باعث شفافیت بیشتر در امور مالی و مالیاتی می‌شود.

کاهش هزینه‌ها: با استفاده از سامانه مودیان، هزینه‌های مربوط به ارسال مکاتبات، حضور در دفاتر مالیاتی، مصرف کاغذ و موارد مشابه به شدت کاهش پیدا می‌کند.

جلوگیری از تقلب: در سامانه مودیان، اطلاعات مالی و مالیاتی شهروندان به صورت آنلاین به سازمان امور مالیاتی و دولت ارسال می‌گردد و همزمان از طریق درگاه‌ها و پنجره‌های واحد چند سازمان متولی دیگر اعتبارسنجی می‌شود. این روش از تقلب در ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی جلوگیری خواهد کرد.

سهولت در پرداخت: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، پرداخت مالیات به صورت آنلاین بسیار ساده و سریع انجام می‌شود. این سامانه به کاربران امکان می‌دهد تا در هر زمان و مکانی که بخواهند، مالیات خود را پرداخت نمایند.

پیاده‌سازی سامانه مودیان مالیاتی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چند تغییر مهم و قابل توجه نیز به همراه داشته که ذکر آنها برای مودیان مالیاتی مهم و قابل توجه است. این موارد عبارتند از:

  1. ممنوعیت مراجعه به محل فعالیت مودیان مالیاتی
  2. عدم نیاز به ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  3. عدم نیاز به ارسال گزارشات معاملات فصلی
  4. پذیرش اظهارنامه مالیاتی بدون بررسی
  5. عدم نیاز به ارائه دفاتر، اسناد و مدارک مالی و حسابداری
  6. وجود محدودیت برای صدور صورتحساب الکترونیکی

مهلت ارسال صورت‌حساب در سامانه مودیان

طبق مصوبه قانون، مهلت ارسال صورتحساب در سامانه مودیان مالیاتی تا تاریخ ۳۱ تیر ماه سال جاری تمدید شد. البته این ضرب الاجل برای آن دست از فاکتورهای الکترونیکی است که از تاریخ ۱ آبان ماه سال ۱۴۰۱ صادر شده‌اند. شما با مراجعه به کارپوشه خود و چک‌کردن تاریخ صادر شدن صورتحساب مربوطه، می‌توانید نسبت به ارسال فاکتورهایی که از این تاریخ صادر شده‌اند، اقدام کنید.

براساس تبصره بند ب ماده پنج قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، خریداران ۳۰ روز مهلت دارند نسبت به پذیرش و یا عدم پذیرش صورت‌حساب‌هایی که صادر شده است، اقدام کنند. پس از به پایان رسیدن این تاریخ، همان صورت حسابی که صادر شده است، به صورت تایید شده در نظر گرفته می‌شود.

همچنین باید توجه کنید که مهلت ارسال هفت روزه برای ارسال صورت‌حساب الکترونیکی را مد نظر داشته باشید. مهم‌ترین نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که: این هفت روز به صورت تقویمی حساب می‌شود. منظور این است که روزهای تعطیل رسمی، جمعه و… هم در این هفت روز محاسبه می‌شود. پس حتما نسبت به ارسال صورت‌حساب الکترونیکی خود در این تاریخ توجه کنید.

 


۱۴۰۲/۰۹/۲۱، ۱۷:۳۶:۴۳       246
Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

پیوند هاhide_caption

 

 

 

تقویم و تاریخ

شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱۴۴۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029