نحوه اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا

یکی از انواع مالیات  که در نظام مالیاتی کشور ما تعریف گردیده و از مودیان مالیاتی اخذ می شود، مالیات طلا می باشد. البته مالیات طلا، در واقع، مالیات بر ارزش افزوده طلا بوده و در نتیجه، یکی از اقسام مالیات ارزش افزوده می باشد. بنابراین، پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که مالیات طلا چیست و نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده 1401، چگونه است؟ 

در تعریف مالیات طلا یا مالیات بر ارزش افزوده طلا ۱۴۰۱، می توان گفت، این مالیات، مالیات غیر مستقیمی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون و بر مبنای ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده، در هنگام فروش طلا، از خریداران و مصرف کنندگان آن، اخذ گردیده و توسط فروشنده، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور، واریز می گردد که البته، اخیرا دست خوش تغییراتی شده و در حال حاضر، صرفا، به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده آن، تعلق می گیرد، نه اصل طلا.

به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده قدیم، میزان نرخ مالیات طلا، 9% تعیین شده بود که می بایست، از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده که از سامانه های مالیاتی، همچون سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir می باشد، پرداخت می گردید. این میزان، شامل ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده طلا می شد و همین امر، اعتراض افراد درگیر در بازار طلا را به همراه داشت.

دلیل اعتراض به میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا، این بود که اصل طلا، اصولا یک کالای سرمایه ای بوده و کالایی مصرفی محسوب نمی گردد، بنابراین، نباید، مشمول مالیات ارزش افزوده که از مصرف کنندگان طلا دریافت شده، گردد. این اعتراض، سبب شد تا مجلس شورای اسلامی، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساند که به موجب آن، اصل طلا از مالیات معاف شده و مالیات طلا، با میزان نرخ 9 %، صرفا به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده تعلق گیرد.

به موجب قانون جدید مالیات ارزش افزوده که از دی ماه سال گذشته، در حال اجرا است، مالیات طلا ۱۴۰۱، با نرخ 9%، تنها، به اجرت ساخت و سود فروشندگان طلا تعلق گرفته و اصل طلا، معاف از مالیات می باشد. البته، با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی کشور و با وجود ابلاغ قانون جدید از 14 تیر ماه سال گذشته، اجرای آن، از دی ماه سال گذشته آغاز گردیده و بنابراین، تا پیش از این تاریخ، نرخ تعیین شده مالیات طلا، شامل اصل طلا نیز می گردید.

پس از اینکه در مورد مفهوم مالیات طلا و قانون جدید مالیات طلا ۱۴۰۱ و نکات مربوط به این قانون توضیح دادیم، در این بخش، قصد داریم، در مورد نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا 1401، صحبت کنیم. مثال زیر، نحوه محاسبه مالیات طلا را به روشنی توضیح می دهد:

تصور کنید که ارزش یک گرم طلای خالص، 115000 تومان بوده و اجرت ساخت آن نیز 15000 تومان باشد. در این صورت، ارزش یک گرم طلا، با اجرت، 130000 تومان خواهد بود. اگر فروشنده، 7 درصد سود در فروش این طلا داشته باشد، در نهایت، ارزش یک گرم طلای ساخته شده، همراه با اجرت و سود فروشنده، 139000 تومان خواهد شد

مطابق قانون مالیات ارزش افزوده طلا که تا دی ماه سال گذشته نیز اجرا می گردید، 9% مالیات طلا به مجموع ارزش اصل طلا، اجرت و سود فروشنده، یعنی مبلغ 139000 تومان تعلق گرفته و به این ترتیب، مالیات طلای یک گرم طلای فروخته شده در این مثال، 12500 خواهد شد. در حالی که محاسبه مالیات طلا، بر ماخذ اجرت و سود و معافیت اصل طلا از مالیات، این مبلغ را تا 2160 تومان کاهش خواهد داد.

 

 


۱۴۰۱/۰۷/۱۲، ۱۶:۳۹:۳۴       1311
Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

پیوند هاhide_caption

 

 

 

تقویم و تاریخ

شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱۴۴۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029