مالیات پمپ بنزین ؛ نکات مهم مالیات بر ارزش افزوده جایگاه های سوخت

مالیات پمپ بنزین ؛ نکات مهم مالیات بر ارزش افزوده جایگاه های سوخت

در قوانین مالیاتی ایران برای مشاغل و کسب و کار های مختلف، انواع مالیات مستقیم و غیرمستقیم و مالیات بردرآمد و مالیات بر ارزش افزوده، با درصدهای مختلف درنظر گرفته شده است. برخی از مشاغل و کسب و کارهای خدماتی و تولیدی نیز دربین معافیت‌های مالیاتی قرار می‌گیرند.

در این بین گاهی در مصوبات جدید سازمان امور مالیاتی کشور، برخی از معافیت‌های مالیاتی لغو شده و بعضی از مشاغل که کسب و کار آن‌ها مشمول مالیات نمی‌شد، به مودیان کشور اضافه می‌شوند. اما وقتی یک کسب و کار و شغل به‌تازگی مشمول یکی از انواع مالیات می‌شود، صاحبان این مشاغل کاملا درمورد روند ارائه اظهارنامه و صورت‌های مالی بی‌اطلاعند.

در این مواقع به مودیان توصیه می‌شود از خدمات مشاوره مالیاتی کمک بگیرند و برای رفع هرگونه ابهام یک وکیل مالیات استخدام کنند. پمپ بنزین‌ها یکی از انواع مشاغل خدماتی‌اند که از سال ۹۹ موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اعلام شده‌اند. در ادامه درمورد مالیات پمپ بنزین‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

آیا جایگاه سوخت نیز مشمول مالیات می‌شود؟

از آن‌جا که جایگاه‌های سوخت‌رسانی شامل پمپ بنزین‌ها و پمپ‌گازها، در قوانین ایران، بین مشاغل خدمات قرار می‌گیرند، تا سال ۹۹ معاف از مالیات بودند. البته معافیت مالیاتی آن‌ها تنها شامل فروش بنزین یا سوخت‌های دیگر می‌شد و در مورد هرگونه کسب و کار یا کسب درآمد دیگری که در مکان جایگاه سوخت قوانین متفاوتی اجرا می‌شد.

برای مثال اگر در جایگاه تابلوی تبلیغاتی نصب می‌شد، جایگاه ملزم به پرداخت مالیات درآمد کسب شده از تبلیغات تابلو بود. یا اینکه اکر بخشی از ملک جایگاه به مشاغل دیگر مانند تعویض روغن و سوپرمارکت اختصاص داده می‌شد به این بخش مالیات تعلق می‌گرفت. اما صرف فروش سوخت، مالک جایگاه ملزم به پرداخت هیچ‌گونه مالیاتی نبود. در تیر ۱۳۹۹ سازمان امور مالیاتی فراخوانی صادر کرد و در آن تمامی جایگاه‌های سوخت‌رسانی را مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دانست.

مالیات بر ارزش افزوده جایگاه‌های سوخت

مالیات برارزش افزوده جایگاه‌ سوخت از محل کارمزدی که بابت فروش بنزین از طرف شرکت ملی پخش و فروش فراورده‌های نفتی دریافت می‌کند، اخذ می‌شود. به این معنی که بنزین و گاز، طبق قانون در ایران قیمت ثابتی دارند و نوعی تولید شخصی نیستند که مالک جایگاه بتواند براساس هزینه تولیدش با قیمت دلخواه آن را عرضه کند.

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، بنزین را در حجم مشخص و مقرر و با قیمت تعیین شده به جایگاه سپرده و جایگاه فرآیند عرضه و فروش آن را تکمیل می‌کند. در این بین شرکت ملی پخش، به‌ازای هر لیتر بنزین، مبلغ ۱۵۷ تومان کارمزد فروش به مالکان جایگاه‌های سوخت پرداخت می‌کند.

این کارمزد درواقع هزینه خدماتی است که پمپ بنزین یا پمپ گاز در فرآیند توزیع و فروش برعهده دارند و بخشی نیز بابت درصد تبخیر سوخت بنزین به عنوان یک مایع تبخیرپذیر درنظر گرفته می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده مشخص شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، از همین کارمزد دریافت می‌شود. به‌این ترتیب جایگاه‌های مختلف متناسب با میزان فروش خود در دوره مالی مشخص موظف به پرداخت مالیاتند.

براساس فراخوان اداره امور مالیاتی، میزان فروش جایگاه‌ها نقشی در معافیت آن‌ها از پرداخت مالیات ندارد. در متن این بخشنامه تاکید شده است که جایگاه‌داران حق دریافت مالیات یا عوارض ارزش افزوده را از خریداران سوخت ندارند و بنزین و گاز را همچنان باید با قیمت مصوب کشوری عرضه کنند.

ارائه اظهارنامه مالیاتی جایگاه‌داران

براساس این مصوبه جدید، جایگاه‌دارن موظفند تا مانند دیگر مشمولین مالیاتی در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir ثبت نام نمایند و فرم‌های مشخص شده را طبق مواد فراخوان تکمیل کنند. پس از ثبت نام نیز اظهارنامه مالیاتی خود را براساس عوارض ارزش افزوده نسبت به کارمزد فروش فرآورده و فروش سایر کالاها و خدمات از خریداران کالا و خدمات تکمیل نموده و اقدام به پرداخت مالیات خود کنند.

اما تکمیل این اظهارنامه به دلیل پیچیدگی‌های موجود در نوع حسابداری جایگاه‌های سوخت و متفاوت بودن روند محاسبات مالی آن‌ها از عهده افراد غیرمتخصص خارج است. درنظر داشته باشید که کارمزد دریافتی از سوی جایگاه‌داران به صورت روزانه و در انتهای ساعت کار هر روز براساس میزان فروش جایگاه پرداخت می‌شود. این خود بخشی از پیچیدگی‌های موجود در امور حسابداری و مالی جایگاه‌های سوخت است.

این پیچیدگی به‌طور قطع فرآیند تکمیل اظهارنامه مالیاتی جایگاه‌ها را نیز مشکل می‌کند. به همین دلیل به جایگاه‌داران توصیه می‌شود که برای این‌کار از یک وکیل مالیاتی کمک بگیرند.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده جایگاه‌ها

نکته مهم درمورد مالیاتی که از سوی جایگاه‌های سوخت پرداخت می‌شود این است که در مالیات بر ارزش افزوده مشاغل دیگر، تولید کننده یا فروشنده، مبلغ مالیات برارزش افزوده را به جنس اضافه می‌کند و درنهایت پرداخت کننده این نوع مالیات شخص خریدار است.

اما در مورد فروش بنزین باید گفت، مالیات بر ارزش افزوده فراورده‌های نفتی عرضه‌شده در جایگاه‌های سوخت از قیمت تکلیفی اعلام‌شده از سوی دولت کسر می‌شود. بنابراین برخلاف دیگر مشاغل، جایگاه داران نمی‌توانند مالیات بر ارزش افزوده بنزین را با افزودن به قیمت اصلی بنزین از مشتری دریافت کنند، بلکه مالکان پمپ‌های بنزین تنها بخشی از درآمد خود را به‌صورت مقطوع و به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند.

در جلسه هیئت وزیران مورخ  12 تیر ماه سال 1401، به استناد اصل (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت، حق العمل خدمات جایگاه های سوخت با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401، نسبت به سال 1400، 45 درصد افزایش یافت.

براساس این مصوبه هیئت دولت، متوسط نرخ حق العمل جایگاه های گاز طبیعی فشرده (CNG) در سال 1401 نسبت به سال 1400 (بر حسب طبقه بندی) 45 درصد اضافه می شود. مبالغ حق العمل جایگاه ها از محل فروش توسط جایگاه های عرضه سوخت برداشت می‌شود.

همچنین برای جبران حق العمل جایگاه های عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG)، قیمت عرضه هر مترمکعب آن معادل 5700 ریال تعیین می‌شود.

مصوبه هیئت وزیران در خصوص افزایش 45 درصدی حق العمل خدمات جایگاه‌های سوخت به شرح زیر است:

سازمان امور مالیاتی امور مالیاتی به پیوست تصویر تصویب‌نامه حق العمل خدمات جایگاه‌های سوخت با احتساب مالیات و عوارض ارزش افزوده در سال 1401، که مودیان می بایست از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.evat.ir برای ثبت اظهارنامه آن اقدام نمایند، موضوع بند (1) جدول تبصره (14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور که در 18 تیر ماه به تصویب هیئت وزریان رسیده است، برای اطلاع و اجرا به ادارات کل سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده است.

ابلاغیه سازمان امور مالیاتی به شرح زیر است:

کلام آخر

درنهایت مجددا باید به پیچیدگی انجام امور مالیاتی جایگاه‌های سوخت اشاره کرد و افزود که هرگونه اشتباه کوچک و سهوی می‌تواند عواقب بزرگی را برای مالک جایگاه همراه داشته باشد. بنابراین کمک گرفتن از خدمات مشاوره مالیاتی و یک وکیل مالیات خبره و مجرب اجتناب ناپذیر است.


۱۴۰۱/۰۷/۰۷، ۱۱:۳۱:۰۴       1314
Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

پیوند هاhide_caption

 

 

 

تقویم و تاریخ

جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱۴۴۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029