نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبرز ایمانی در جمع خبرنگاران با تشریح نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان کرمانشاهی، اظهار کرد: ملاک عمل محاسبه مالیات هرساله توسط امور مالیاتی ابلاغ می‌شود که در دستورالعمل سال جاری، حقوق اعضای هیئت‌علمی به میزان ۱۰ درصد مقطوع و کارانه نیز به‌صورت پلکانی تا سقف ۲۵ درصد ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه کارانه پزشکان و کارکنان در دانشگاه معمولاً با تأخیر پرداخت می‌شود، با پیگیری‌های انجام‌شده در مهرماه سال جاری مصوبه‌ای اخذ شد که در آن مقرر شده، زمان پرداخت ملاک محاسبه باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس این مصوبه، درصورتی‌که کارانه سال گذشته در سال جاری پرداخت شود، به‌صورت پلکان سال جاری محاسبات انجام گیرد. وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا ابلاغ مصوبه، کارانه‌های پرداخت شده بر اساس پلکان سال گذشته پرداخت می‌شده و میزان ۳۵ درصد لحاظ شده است، افزود: طی مکاتبه مدیر مالی دانشگاه، به واحدهای تابعه اعلام شد، تفاوت مربوط به محاسبه به‌عنوان طلب مالیاتی در سیستم اعمال و در پرداخت‌های بعدی مدنظر قرار داده شود.

محاسبه مالیات پزشکان به دلیل نامشخص بودن درآمد واقعی آنان از دیرباز یکی از چالش‌های سازمان مالیاتی بوده است. از این رو سازمان مالیاتی با هدف تعیین درآمد واقعی پزشکان و در جهت دریافت مالیات منصفانه اقداماتی جهت شفاف سازی و ساماندهی درآمد این قشر انجام داده است؛ یکی از این اقدامات الزام نصب و استفاده کلیه پزشکان از دستگاه پوز بود. در ادامه این مقاله مالیات بر عملکرد قصد داریم شما را با نحوه محاسبه مالیات پزشکان، قوانین و معافیت‌های آن آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

آیا پزشکان باید مالیات بپردازند؟

بر اساس ماده 1 قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه اشخاصی که به هر نحو در ایران به کسب درآمد مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات هستند. منظور از مالیات بر درآمد برای پزشکان درآمدی است که پزشکان و یا سایر فعالان در حرف و فنون پزشکی از طریق اشتغال در حرفه تخصصی خود کسب می‌کنند. به این ترتیب فارغ از اینکه این اشخاص به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و یا با مراکز درمانی همکاری می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند.

نکات مهم در زمینه محاسبه مالیات پزشکان

نحوه محاسبه مالیات پزشکان همانند سایر اشخاص حقیقی مطابق با قوانین مالیاتی ایران انجام می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات پزشکان وابسته به میزان تخصص و مدارج علمی آنان نیست؛ در واقع نحوه محاسبه مالیات یک پزشک متخصص و یا جراح با یک پزشک عمومی یکسان است و تفاوت در سطح علمی، تفاوتی در میزان مالیات پرداختی ایجاد نمی‌کند؛ آنچه میزان مالیات پزشکان را تعیین می‌کند، میزان درآمد آنها است.

عدم رعایت قوانین در زمینه اعلام درآمد واقعی و پرداخت مالیات قابل تعیین شده، پزشکان را مشمول پرداخت جرایم غیر قابل بخشش مالیاتی  می‌نماید.

مالیات پزشکان چگونه محاسبه می شود؟

مالیات پزشکان با توجه به نوع فعالیت و نحوه کسب درآمد آنها به سه دسته تقسیم می‌شود. این سه دسته عبارتند از:

  • مالیات بر درآمد حقوق
  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات تکلیفی پزشکان

نکته

هر پزشک بر اساس نوع فعالیت خود (استخدام در مراکز درمانی، داشتن مطب و یا همکاری غیراستخدامی با مراکز درمانی) مشمول یکی و یا مجموع مالیات محاسبه شده در بخشهای مختلف، خواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد حقوق پزشکان

گاهی پزشک در استخدام بیمارستان‌ها و یا سایر مراکز درمانی است، به نحوی که میان پزشک و مرکز مذکور رابطه کارگر و کارفرمایی حاکم بوده پزشک از مرکز طرف قرارداد، حقوق دریافت می‌کند. در این صورت، مرکز طرف قرارداد (کارفرما) موظف است درصدی از حقوق پزشک را به عنوان مالیات کسر و به حساب سازمان مالیاتی واریز نماید.

کارفرما مالیات بر درآمد حقوق پزشکان را با احتساب معافیت مالیات حقوق و مطابق ماده 86 ق.م.م محاسبه و به حساب سازمان مالیاتی واریز می‌کند. بر این اساس در سال 1401، میزان مالیات بر درآمد حقوق برای حقوق ماهانه پزشکان به صورت زیر محاسبه و پرداخت می‌شود:

از مبلغ (ریال)

تا مبلغ (ریال)

نسبت به مازاد (ریال)

نرخ مالیات قابل پرداخت

1

56,000,000

معاف از مالیات

56,000,001

150,000,000

56,000,000

10%

150,000,001

250,000,000

150,000,000

15%

250,000,001

350,000,000

250,000,000

20%

350,000,001

بالاتر از 350,000,000

 

30%

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد حقوق پزشکان در سال 1401

نکته

میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق برای عملکرد سال 1400 معادل 480,000,000 ريال در سال یعنی برابر با 40,000,000 ريال در ماه بود.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی

بر اساس ماده 93 ق.م.م درآمدی که اشخاص حقیقی در برابر اشتغال به کار کسب می‌کنند، پس از کسر معافیتها مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است. این مالیات برای آن دسته از پزشکان است که به صورت مستقل و از طریق بازگشایی مطب یا کلینیک شخصی ارائه خدمات درمانی (با ماهیت شخص حقیقی) و یا همکاری با مراکز ارائه خدمات درمانی به فعالیت می‌پردازند. مالیات این گروه بر اساس نرخ ماده 131 قانون مالیات های مستقیم محاسبه و مطالبه می‌شود.

بر این اساس میزان مالیات قابل پرداخت پزشکان بر اساس درآمد آنها به صورت زیر محاسبه می‌شود:

میزان درآمد پزشک (ریال)

نرخ مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی

تا میزان 500,000,000

15%

نسبت به مازاد 500,000,000 تا 1,000,000,000

20%

نسبت به مازاد 1,000,000,000

25%

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی

پزشکان (اشخاص حقیقی) موظفند بر اساس گروه شغلی مالیاتی خود نسبت به انجام تکالیف مالیاتی نظیر ارائه اظهارنامه عملکرد در مهلت مقرر (حداکثر 31 خرداد 1401) و همچنین نگهداری اسناد و مدارک شغلی خود اقدام نمایند.

همچنین سازمان مالیاتی برای آن دسته از پزشکان که درآمد آنها در سال 1400 کمتر از 48,000,000,000 ريال باشد، امکان استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 ق.م.م را فراهم نموده است. به این ترتیب، مودیان مشمول این قانون در صورت استفاده از فرم تبصره 100 از انجام برخی تکالیف مالیاتی نظیر ارائه اظهارنامه عملکرد و همچنین نگهداری اسناد و مدارک معاف خواهند بود.

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی پزشکان

گاهی برخی پزشکان بدون اینکه در استخدام یک بیمارستان باشند، به دلایلی برخی از خدمات خود را در مراکز درمانی ارائه می‌دهند؛ به عنوان مثال برخی پزشکان اعمال جراحی خود را در برخی بیمارستانها انجام می‌دهند. در این صورت پزشک قراردادی با مرکز درمانی مذکور منعقد می‌کند؛ این قرارداد ممکن است مشارکتی و یا غیرمشارکتی باشد.

بر اساس جزء 1 بند ز تبصره 6 قانون بودجه 1401 (بند ح تبصره 6 قانون بودجه 1400)، بیمارستانها و مراکز خدمات درمانی موظفند پیش از پرداخت حق الزحمه این پزشکان، مبلغ 10% از آن را تحت عنوان علی‌الحساب  مالیات تکلیفی پزشکان کسر و به حساب سازمان مالیاتی واریز نمایند. این پرداخت در هر دو حالت قرارداد مشارکتی و یا غیرمشارکتی یکسان بوده و از طریق سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان انجام می‌شود.

نکته

مالیات تکلیفی بخشی از مالیات بر درآمد پزشکان است که وظیفه پرداخت آن بر عهده مراکز درمانی است؛ اما یک پزشک به عنوان یک شخص حقیقی که به کسب درآمد از طریق انجام خدمات در مراکز درمانی مشغول است، موظف است برای پرداخت مالیات بر درآمد خود اقدام نماید. این مالیات بر اساس اظهارنامه یا فرم  تبصره ماده 100 ق.م.م ارائه شده از سوی مودی و با احتساب مبالغ مالیات تکلیفی او محاسبه و مطالبه می‌شود.

یکی از انواع مالیاتها برای پزشکان، مالیات تکلیفی است

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی پزشکان برای عملکرد 1400

بر اساس دستورالعمل شماره 1401/200/527 مورخ 1401/3/3 سازمان مالیاتی در خصوص مالیات مقطوع عملکرد سال 1400 برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده 100 ق.م.م، مالیات مقطوع پزشکانی که در عملکرد سال 1400 مشمول حکم بند ح تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور بوده‌اند، معادل مالیات تعیین شده با توجه به فرم تبصره 100 یا مالیات تکلیفی پرداختی در سامانه هر کدام بیشتر باشد تعیین می‌شود.

معافیت های مالیاتی پزشکان

نوع و میزان معافیت مالیاتی پزشکان بسته به نوع فعالیت پزشک مربوطه متفاوت است.

در صورتی که پزشک به صورت مستقل به ارائه خدمات بپردازد، اعم از اینکه با مراکز درمانی قرارداد بسته و یا نبسته باشد، جزء اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل محسوب می‌شود. به این ترتیب مشمول استفاده از معافیت ماده 101 ق.م.م خواهد بود.

سال عملکرد

میزان معافیت ماده 101 برای عملکرد سالانه (ريال)

1400

360,000,000

1401

396,000,000

جدول معافیت مالیاتی سالانه برای پزشکان مشمول مالیات مشاغل

در صورتی که پزشک در استخدام مراکز درمانی باشد، مشمول معافیت مالیات حقوق (موضوع ماده 84 ق.م.م) تا سقف 672,000,000 ريال برای سال 1401 است.

سال عملکرد

میزان معافیت ماده 84 برای عملکرد سالانه (ريال(

1400

480,000,000

1401

672,000,000

جدول معافیت مالیاتی سالانه برای پزشکان استخدامی

نکته

اما باید بدانید که حتی در صورت فعالیت پزشکان در چندین حوزه متفاوت و کسب درآمد از این حوزه‌ها،

  • هر پزشک به صورت انفرادی در طول سال می‌تواند تنها از 1 معافیت مالیاتی استفاده کند
  • پزشکانی که به صورت مشارکتی با اشخاص دیگر فعالیت می‌کنند، حداکثر از 2 معافیت مالیاتی طی سال بهره‌مند خواهند شد

پزشکان بر اساس نوع فعالیت (استخدام یا مستقل بودن) مشمول پرداخت مالیات هستند

تکالیف مالیاتی پزشکان چیست؟

یکی از مهم‌ترین موارد در محاسبه مالیات پزشکان برای آن دسته از پزشکان که مشمول مالیات مشاغل هستند، انجام تکالیف قانونی در مهلت مقرر است. از جمله تکالیف مالیاتی پزشکان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ثبت نام و تشکیل پرونده در نظام مالیاتی
  • پلمپ دفاتر قانونی جهت ثبت رویدادهای مالی (برای مودیان گروه اول مالیاتی)
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و بایگانی اسناد و مدارک مربوطه
  • استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و دستگاه‌های پوز قانونی
  • تهیه و تنظیم قرارداد با مراکز درمانی مطابق با الزامات مالیاتی
  • ارائه فهرست مالیات حقوق کارکنان به صورت ماهانه
  • ارائه لیست بیمه کارکنان به صورت ماهانه  
  • ارائه اسناد کسر مالیات تکلیفی توسط مراکز درمانی

همچنین پزشکانی که برای ارائه خدمات خود نیازمند تهیه تجهیزات و مواد اولیه هستند (مانند دندانپزشکان)، موظفند برای موارد مورد نیاز خود فاکتورهای رسمی مورد پذیرش سازمان مالیاتی تهیه نمایند.

الزام استفاده از پایانه فروشگاهی برای مشاغل پزشکی

بر اساس جز 2 بند ز تبصره 6 قانون بودجه 1401 (جز 2 بند ح تبصره 6 قانون بودجه 1400)، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی که پروانه کار آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده، مکلفند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

اظهارنامه مالیاتی پزشکان

یکی از اصلی‌ترین تکالیف مالیاتی برای پزشکان مشمول مالیات مشاغل، ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در مهلت مقرر (موضوع ماده 93 ق.م.م) است.

لازم به ذکر است صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، آسایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و همچنین صاحبان آزمایشگاه‌ها و لابراتوارها و سایر فعالان در مشاغل پزشکی، اعم از طبی و غیرطبی و صاحبان رادیولوژی‌ها و فیزیوتراپی‌ها و موسسات بهداشتی و همچنین پزشکان و دندانپزشکانی که دارای مطب هستند، مکلف هستند اظهارنامه مالیاتی مربوط به عملکرد هر سال مالی خود را حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد بر اساس مقررات اعلامی سازمان ارائه و مالیات متعلقه خود را بپردازند.

نکته: در صورتی که صاحبان مشاغل و حرف پزشکی به عنوان شخص حقوقی مشغول به فعالیت هستند، مهلت ارائه اظهارنامه عملکرد و پرداخت مالیات متعلقه برای آنها حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی ایشان (معمولا 31 تیر ماه سال بعد) خواهد بود.

کلام آخر

نحوه محاسبه مالیات پزشکان بر اساس نوع و نحوه عملکرد آنها طی سال متفاوت است. برخی مشمول مالیات بر درآمد حقوق می‌شوند و برخی مشمول مالیات تکلیفی و مالیات مشاغل. گاهی حتی ممکن است برخی از پزشکان مشمول بیش از یک مورد از این مالیات‌ها باشند. در این حالت محاسبه مالیات پزشکان در کنار درآمدها و هزینه‌های مربوط به گردش حسابها مستلزم احتساب مالیات تکلیفی علی‌الحساب پرداختی نیز هست. همان گونه که مشاهده می‌کنید، مالیات پزشکان و نحوه محاسبه مقادیر آن پیچیدگی‌هایی دارد که مستلزم آموزش مالیات و اطلاع از آخرین قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی است.

 

 

 


۱۴۰۱/۰۷/۰۶، ۱۵:۱۳:۴۵       345
Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

پیوند هاhide_caption

 

 

 

تقویم و تاریخ

شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Saturday , 20 April 2024
السبت ، ۱۱ شوّال ۱۴۴۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029