حقوق و دستمزد سال 99 تصویب شد

 


 

جدول حقوق ۹۹ کارگران قانون کار

 

   

 برابر با ماده ۴۱ قانون کار شواری عالی کار موظف است حقوق ۹۹ کارگران قانون کار را بر مبنای نرخ تورم و هزینه سبد معیشت تعیین کند. همه ساله قبل از جلسات تعیین مزد جلساتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توافق بر سر نرخ تورم مبنا و هزینه سبد معیشت تشکیل شده و پس از قطعی شدن این موارد جلسات شواری عالی کار برای تعیین حقوق کارگران قانون کار تشکیل می شود. با توجه به نرخ بالای تورم در ایران بویژه در سال اخیر شکاف بین حقوق قانون کار و هزینه های زندگی کارگران باعث تقاضای افزایش حقوق ۹۹ با نرخ بیشتر می شوند.

کارفرمایان نیز به دلیل مشکلاتی که در بازار فروش دارند و از بالا بودن نرخ ارز و تامین مواد اولیه و هزینه های جاری گله مند هستند با پذیرش پایین بودن مزد کارگران، از عدم توانایی جمعیت کارفرمایی برای پرداخت حقوق بیشتر برای کارگران صحبت می کنند و کماکان نرخ افزایش مزد ۹۹ کمتری را پیشنهاد می دهند. پیش بینی های مختلفی برای میزان افزایش حقوق قانون کار انجام گرفته است.


حداقل حقوق ۹۹ کارگران

برابر با مصوبه مورخه ۱۳۹۹/۰۱/۲۰شورای عالی کار حداقل مزد کارگران در سال ۹۹ مبلغ ۶۱۱,۸۰۹ ریال تعیین شد.

سایر سطوح مزدی نیز نسبت به سال ۹۸ به میزان ۱۵ درصد به علاوه مبلغ ثابت روزانه ۳۰,۳۳۸ریال افزایش می یابد.

                                    دانلود بخشنامه مزد 99


عیدی کارگران در سال ۹۹ چقدر است؟ / نحوه محاسبه عیدی و پاداش سال ۹۹

 

     

 

 

 

 

  دولت در بودجه سال ۹۹ افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت را اعلام کرده است.

  با نزدیک شدن به پایان سال، یکی دیگر از دغدغه‌های کارگران میزان و زمان پرداخت عیدی است.عیدی کارگران باید بر اساس قانون و مانند سال های گذشته به کارگران پرداخت شود.عیدی کارگران دو برابر حداقل دستمزد است. به شرطی که از سه برابر حقوق کارگران بیشتر نشود.

زمان پرداخت عیدی به تصمیم کارفرما بستگی دارد و ممکن است بخشی از عیدی در بهمن ماه و بخشی از آن در اسفند ماه پرداخت شود.

بر اساس قانون کار، همه کارگاه های مشمول قانون کار باید در پایان هر سال به هر یک از کارگران خود معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

از طرفی میزان دریافت عیدی افرادی که حقوق پایه آن ها به خاطر سابقه کار و تجربه، بیشتر از حداقل دستمزد است، باید معادل دو برابر پایه حقوق پرداخت شود. برای مثال اگر حقوق پایه بیمه شده ای ۲ میلیون تومان باشد، میزان عیدی پرداختی به او چهار میلیون تومان است.

مطابق قانون کارفرمایان می بایست هنگام قطع همکاری به ازای هر سال کارکرد یک ماه حقوق را به عنوان سنوات پرداخت  کنند. اما در برخی کارگاه ها، کارفرمایان در عین همکاری و در پایان هر سال حق سنوات را به میزان یک ماه حقوق پرداخت می کنند. برای این دسته از کارگاه ها،کارفرما باید هنگام قطع همکاری مابه تفاوت را بر اساس آخرین حقوق محاسبه کند.

 


۱۳۹۹/۰۲/۰۱، ۰۹:۵۶:۳۲       2827
Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

پیوند هاhide_caption

 

 

 

تقویم و تاریخ

سه‌شنبه ، ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
Tuesday , 23 April 2024
الثلاثاء ، ۱۴ شوّال ۱۴۴۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029