اظهارنامه مالیاتی در سال 1400 و هر آن چیزی که باید بدانید

تکمیل اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی یکی از تکالیف مالیاتی سالانه هر شخص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات محسوب می­شود که باید برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید.
همچنین بعد از تکمیل اظهارنامه مالیاتی باید نسبت به ارسال آن اقدام کنید.
در واقع اظهارنامه مالیاتی گزارشی است که مودی مالیاتی می تواند از طریق آن اطلاعات مربوط به درآمد ها، هزینه ها، دارایی ها، بدهی ها، سرمایه، معافیت ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی و سایر اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنید.
اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ به یکی از نگرانی های امسال فعالین اقتصادی بدل شده است. بسیاری از مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی که در ارائه اظهارنامه سال ۹۹ به مشکلات متعددی برخورد کردند اکنون به دنبال یک شرکت حسابداری مطمئن و حرفه ای هستند که خدمات مالیاتی مرتبط با اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ را ارائه کند. همه فعالین اقتصادی چه به عنوان اشخاص حقوقی و چه اشخاص حقیقی می دانند که از جمله مهمترین خدماتی که یک شرکت مالیاتی ارائه می کند خدمات مرتبط با اظهارنامه مالیاتی است. در سال مالی قبل به دلیل شیوع ویروس کرونا (covid19) بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر رکود داخلی و بین المللی قرار گرفت. در این میان همه چشم ها به سیاست های مالی دولت ها دوخته شده است تا ببینند چه بسته اقتصادی را برای بهبود شرایط اقتصادی به اجرا در می آورند. یا چه معافیت مالیاتی را در اظهارنامه سال جاری اعمال خواهند کرد.

انواع مالیات در اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰

مالیات ‌ها یا به طور مستقیم اعمال می ‌شوند یا به صورت غیر مستقیم. در مالیات ‌های مستقیم درآمد و دارایی در نظر گرفته می شود. در مالیات غیر مستقیم به موضوع مصرف و محدود کردن واردات بیشتر اشاره می شود.

نحوه محاسبه مالیات در اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰

در ایران مالیات به دو صورت خود اظهاری یا علی الرأس محاسبه می ‌گردد. در روش خود اظهاری شخص حقیقی یا حقوقی خود اعلام می ‌نمایند که چه مقدار درآمد داشته و چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید بی‌آنکه ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت قابل توجهی داشته باشند. برای این منظور اظهارنامه ‌ای تکمیل کرده که شامل کل درآمد ها و کل هزینه ها می ‌باشد و پس از کسر معافیت مالیاتی، مبلغ مالیات سالیانه نیز محاسبه می ‌گردد. کارشناسان سازمان امور مالیاتی نیز به شرط صحت مندرجات و کامل بودن مدارک و عدم تخلف از قوانین مالیاتی و ثبت دفاتر و اظهارنامه وآن را مورد پذیرش قرارداده و با توجه به آن مالیات محاسبه شده را دریافت می ‌نماید. در صورت عدم پذیرش اظهارنامه مالیاتی یا عدم ارائه آن به سازمان امور مالیاتی، ممیز مربوطه به صورت علی الرأس مالیات را محاسبه نموده و به مودی اعلام می ‌نماید و نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی ملاک پرداخت مالیات می ‌باشد.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰

مودیان باید با مراجعه به پایگاه اینترتنی سازمان امور مالیاتی نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی اقدام نمایند. در ثبت اظهارنامه ۱۴۰۰ برای کلیه شخصیت های حقیقی و حقوقی مشمولان قانون مالیات مستقیم و مالیات ارزش افزوده، طبق قانون و روش مصوب، الزامی است و اکنون ثبت اظهارنامه الکترونیک شرکت ها و موسسات در سامانه سازمان امور مالیاتی، به صورت اینترنتی انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری به ادارات کل سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور نیست. انجام فرآیند ثبت، به صورت اینترنتی و با داشتن کد کاربری و رمز عبور انجام شده و مودیان مالیاتی می توانند طبق دستور العمل موجود، اطلاعات کارکرد شرکت، موسسه، کارگاه، فروشگاه، کسب و کار خود را وارد کنند.

سال مالیاتی ۱۴۰۰ از چه تاریخی تا چه تاریخی را در بر می گیرد

سال مالیاتی ۱۴۰۰ عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین هر سال شروع و به آخر اسفند همان سال ختم می ‌شود. در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آن‌ها به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نمی ‌کند، درآمد سال مالی آن‌ها به جای سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات قرار می ‌گیرد. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان چهار ماه شمسی پس از سال مالی است. (۳۱ تیر ماه)

مراحل تهیه و ارسال اظهارنامه الکترونیکی ۱۴۰۰ چیست؟

برای تهیه اظهارنامه در سال ۱۴۰۰ چهار مرحله زیر را به ترتیب طی کنید:

  • وارد سایت سازمان امور مالیاتی شوید.
  • مدارک مورد نیاز را ارسال کنید.
  • اطلاعات هویتی خود را ثبت کنید.
  • تشکیل پرونده دهید.

با اختیار داشتن شناسه ملی و کد اقتصادی، به عنوان مودی مالیاتی شناخته شده و بعد از طی شدن تشریفات قانونی، کد کاربری و رمز عبور برای اعلام اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی ۱۴۰۰ برایتان به صورت محرمانه از طریق پست ، ارسال می شود. در سال جاری برای انجام تکالیف مالیاتی، داشتن کد کاربری و رمز عبور، الزامی است.

مدارک مورد نیاز اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰

هرسال مدارک مورد نیاز از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام می شود. برای سال ۱۴۰۰ مدارک ذیل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی مورد نیاز است:

  • هر گونه مجوزی که از مراجع ذی صلاح برای شما صادر شده است.
  • مدارک شرکت از جمله اساسنامه و شرکت نامه و آخرین تغییرات اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت.
  • اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت.
  • رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور.
  • گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقیقی.
  • صورت سود و زبان کلیه اشخاصی که طبق قانون، مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد هستند.
  • مبلغ درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور.
  • گواهی های گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت یا موسسه.
  • صورت بهای تمام شده کالا ها یا خدماتی که ساخته شده و به فروش رفته است.
  • کلیه قرارداد های شرکت یا موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی.
  • مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
  • شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری.
  • سند مالیات های پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور برای کسر مالیات رسیده باشد.
  • کارت بازرگانی (در صورت وجود).
  • کد کاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی.
  • گواهی حساب های سال های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات.
  • هر سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد باید تهیه شود. مثل پرداختی های بیمه.
  • جرایم و تنبیهات عدم تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی جدید 1400

  • طبق مقررات ماده 192 ق  م م ،در صورت عدم تکمیل و ارسال اظهارنامه عملکرد ، 30% جریمه غیرقابل بخشش نسبت به مالیات متعلقه تعیین شده است.
  • طبق بند ت ماده 132 در صورت عدم ارسال اظهارنامه شامل صورت ترازنامه و سودو زیان ، کلیه معافیتهای مالیاتی و اعمال نرخ صفر نسبت به سود ابرازی و بخشودگی ها و مزایای قانونی مندرج در قق م م لغو می گردد.
  • طبق مفاد ماده 146 مکرر شرط برخورداری از هرگونه مزیت قانونی شامل نرخ صفر مالیاتی ، معافیت ها و مشوق های مالیاتی ارایه اظهارنامه و اسناد و دفاتر می باشد. و درصورت عدم ارائه اظهارنامه،دفاتر و یا اسناد و مدارک مذکور،مؤدی مطابق احکام وضوابط قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول مالیات،جریمه و مجازات مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم می شود.
  • طبق مفاد ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم در صورتیکه مودی به مدت سه سال متوالي ازتسليم اظهارنامه مالياتي و ترازنامه و حساب سودوزیان خودداری کند علاوه برجریمه ها و مجازات های مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم ،ازکلية معافيت ها و بخشودگي های قانوني درمدت مذکور محروم خواهد شد.
  • طبق بند 6 ماده 274 ق م م ،خودداری ازانجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای درسه سال متوالی ،جرم مالیاتی محسوب می شود و مرتکب یا مرتکبان حسب مورد،به مجازاتهای درجه شش محکوم می گردند.

 


Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

  

پیوند هاhide_caption

 

 

 

تقویم و تاریخ

جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱۴۴۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029